Опис педагогічного досвіду

Досвід не можна передавати,
якщо свідомістю того,
хто хоче запозичити досвід,
не оволоділа ідея,
яка стала джерелом натхнення
до творчої праці.
                                                 В. Сухомлинський                                                             



"Many little things put together
may create something great"

            Свою педагогічну діяльність розпочала у 2008 році, коли після закінчення з відзнакою ЖДУ ім. Івана Франка, прийшла працювати вчителем англійської мови у Фасівську ЗОШ.
            З 2010 року працюю вчителем англійської мови в Новоборівському ліцеї.
Навчаю учнів різних вікових груп: і молодших школярів, і середню ланку, також старших учнів. 
            Свої уроки намагаюсь урізноманітнювати, використовуючи різні засоби та методи навчання.
            В початковій ланці використовую ігрові форми навчання, рольові ігри, уроки-казки, уроки-подорожі.
            В середній ланці теж використовую ігри, рольові ігри, складання діалогів, групові форми роботи, проектні роботи.
            Зі старшими учнями урізноманітнюю процес навчання за допомогою наступних методів: дискусії, метод рольових ігор, метод проектів, використанння мультимелійних технологій, дидактичні ігри.
Oдним з основних завдань вчителя англійської мови є  надання учням візуального уявлення про життя, традиції, мовні реалії англомовних країн. Для цієї мети використовую навчальні відеофільми, використання яких сприяє реалізації найважливішої вимоги комунікативної методики: представити процес оволодіння мовою як розуміння живої іншомовної дійсності.
Використання відео на уроках сприяє індивідуалізації навчання і розвитку вмотивованості мовної діяльності учнів. Підчас  використанні відеофільмів та відео фрагментів на уроках іноземної мови розвиваються два види мотивації: самомотивація, коли фільм цікавий сам по собі та мотивація, яка досягається тим, що учневі буде доведено, що він може зрозуміти мову, яку вивчає. Це приносить задоволення і додає віри в свої сили і бажання до подальшого вдосконалення.
Необхідно прагнути до того, щоб учні отримували задоволення від фільму через розуміння мови, а не тільки через цікавий сюжет.

Ще однією перевагою відео є сила враження і емоційної дії на учнів. Тому головна увага повинна бути приділена формуванню у учнів особистого відношення до побаченого. Успішне досягнення такої мети можливе при систематичному показі відеофільмів і відео фрагментів при методично організованій демонстрації.
      Для учнів початкової ланки використовую різні  тематичні відеопісні та уривки з мультсерії ' Magic English'.


Часто користуюсь на уроках відеопіснями та відеофізкультхвилинками. 


В старшій ланці під час вивченя окремих тем я використовую мультимедійний посібник "Word on the Street". 


Навчальний посібник “Word on the Street”, який створено Британською Радою,  пропонує вивчення англійської мови та культури на основі телепрограми “Word on the Street”. Посібник забезпечує соціокультурний компонент мовної освіти та створює контекст для ефективного формування комутативної компетенції учнів. “Word on the Street” – це десять півгодинних епізодів, знятих у Британії на теми, які є цікавими для молоді: покупки, традиції, відпочинок, їжа, подорож по Британії. Дві частини посібника-брошури та СД містять різнотипові завдання до кожного з епізодів, які слід виконувати перед, під час і після перегляду (чи прослуховування) кожного розділу.
Пропоновані завдання спрямовані на пізнавальну діяльність учнів, на розв’язання певних проблемних ситуацій, на вдосконалення фонологічного, лексичного та граматичного компонентів мовної компетенції. Вони є доступними і цікавими. Серед завдань є такі, що знайомі учням та нові для них: поєднати дві колонки, поставити питання чи відповісти на пропоновані, вставити слова у пропуски, визначити правду чи неправду, знайти додаткову інформацію чи порівняти зі своєю країною і т.д. Програма пропонується для використання навчання англійської мови у 9-11 класах, рівень В1-В2.

     Використання відео на уроках - це важливий комунікативний засіб формування у учнів соціолінгвістичної компетенції.
    Доведено, що його ефективність зростає за таких умовах:
    а) при застосуванні у зв'язку з темою чи навчальним матеріалом уроку;
    б) коли тривалість відео фрагменту становить не більше 10 хвилин;
     в) при правильній спланованій діяльності учнів протягом етапів Pre-viewingWhile-viewingPost-viewing.
 Одним з основних засобів навчання в початковій та середній школі є автентичні матеріали: пісні, вірші, заримівки, джазові ритми, скоромовки,відеозаписи.
 У своїй роботі користуюсь таким додатковим аудіопосібником як Super Songs and Activities. Цей методичний посібник рекомендовано Британською Радою, як допоміжний засіб під час навчання молодших і середніх школярів. Аудіозаписи пісень супроводжуються роздатковим матеріалом. Дуже зручний посібник для використання на будь-яких уроках.







































     Важливим компонентом вивчення тематичного циклу є проектна робота. Цей метод навчання використовую і з молодшими школярами, і з середніми, і в старшій ланці.
    Вимоги до проектних робіт учнів з віковою градацією
     ускладнюються.
     Учні початкової ланки створюють проекти - малюнки,  проекти - наочності.
 Учні середньої ланки розробляють проекти на ватманах, також,
починаючи з 5 класу учні заводять окремі папки для пректних
робіт у формі доповідей, рефератів. Школярі старшої ланки навчання створюють проекти - презентації  за допомогою компютерних технологій, самостійно знімають короткометражні відеопроекти з різної тематики.


   Хочу поділитися власним досвідом роботи над проблемною темою 

"Вивчення англійської мови за допомогоюсучасних аудіо та відео матеріалів"

   Зараз вивченню англійської мови приділяється все більше і більше уваги, розробляються нові методи і підходи для кращого оволодіння учнями іноземною мовою.
   Навчання з іноземної мови включає 4 види діяльності: читання, говоріння, письмо та аудіювання. Всіма цими видами діяльності учень повинен володіти у комплексі, і тоді ми можемо судити про його рівень володіння іноземною мовою.
    Але зараз пропоную зупинитись на одному з видів діяльності – аудіюванні.
   Щоб розвивати навички, необхідні для розуміння живої мови, учнів  треба знайомити з автентичними текстами, або тими, які звучать, як автентичні. Це можуть бути фрагменти художніх фільмів, телепередач, діалоги, тощо.
У сучасних методиках викладання іноземних мов якраз і превалюють автентичні навчально-методичні комплекси, запропоновані видавництвами Великої Британії: “Oxford University Press”, “Westley Longman”, тощо. На використанні матеріалів цих підручників і базуються програми навчання англійської мови, що націлюють учнів на навчання через комунікацію, більш природну ситуацію, а вчителів - на особисто-орієнтований підхід до кожного учня. Ці підручники містять аудіо матеріли для прослуховування, що і відрізняє їх від інших навчальних посібників.
   Основне завдання вчителя - це правильно організувати подачу такого матеріалу і бажання використовувати його якомога частіше.
   Є два способи подачі текстів для прослуховування:
  Перший – коли ми подаємо учням незнайому лексику перед прослуховуванням.
  Другий – коли учні прослуховують новий текст без попередньої підготовки.
  Обираючи той чи інший спосіб, ми повинні враховувати наступні фактори: рівень складності тексту для аудіювання, рівень підготовленості учнів, а також, які завдання ми ставимо перед собою, чого ми хочемо досягти від прослуховування.
  Перший спосіб полегшує роботу учню і призводить до більш пасивного сприйняття матеріалу. Цей спосіб краще застосовувати при низькому рівні розвитку навичок аудіювання в учнів ( коли ми прагнемо розвивати у них ці навички), і коли ми хочемо досягти максимального розуміння тексту від учнів. Після прослуховування тексту школярам повинні бути запропоновані завдання, де б вони могли виявити свої уміння з аудіювання. Це може бути:
- розгорнуті відповіді на запитання по змісту тексту,
- доповнення речень з тексту,
- сказати, чи відповідає висловлена думка змісту тексту,
- переказ тексту,
- пояснення значення багатозначного слова в даному тексті, якщо таке є.
- підборка синонімів до поданих нових слів.

   Другий спосіб спрямований на активізацію розуміння мови на основі накопичених знань. Основною метою тут є загальне розуміння змісту тексту, без зосередження уваги на окремих незнайомих словах.
  Після перевірки розуміння тексту можна здійснити ще одне прослуховування тексту з метою виділення нових слів, які учні мають сприйняти на слух, записати і пояснити їх значення. Це, звичайно, нелегке завдання, проте цікаве і сприяє інтенсивності сприйняття та розуміння нових слів у контексті будь-якої однієї теми.
  Прослуховування заздалегідь підготовлених текстів є дуже важливим на занятті, як спосіб розвитку навичок сприйняття і розуміння мови на слух.
  Але не менш ефективним є використання аудіо та відеоматеріалів, що відповідають темі заняття. Наприклад, учням можна запропонувати переглянути відеоролик “Smartmaterials”під час вивчення ними цієї теми. Перевага застосування невеличких відеороликів є очевидною: учні ознайомлені з лексикою по даній темі і їм не потрібні пояснення вчителя, таким чином створюється комфортна психологічна обстановка на уроці, що є найважливішим фактором успішного оволодіння іноземною мовою. Основною умовою є те, що матеріал повинен бути цікавим, і учні повинні бути обізнані в даній темі, що стимулює їхній інтерес.
  Дуже доречним є використання аудіоматерілів- фільмів. Наприклад, наприкінці семестру, якщо є можливість, добре було б показати фільм або фрагмент, зміст якого близький до вивченої теми. Закінчуючи тему “Життя молоді”, учням можна запропонувати переглянути фільм “Little men” (екранізація роману Луїзи Мей Олькотт). Під час обговорення фільму важливо пам’ятати про багатоваріантне виконання домашніх завдань. Так, сильним учням можна запропонувати написати твір-роздум, а слабкішим – дати відповіді на ключові запитання за допомогою окремих фраз і слів з фільму.
  Складність у використанні фільмів полягає в тому, що звісно не завжди можна знайти  фільм, який би відповідав темам, що вивчаються. Але це також залежить від вчителя і його бажання застосовувати аудіоматеріали на уроках.
    У старших класах аудіоматеріали можна використовувати і для розгляду граматичного матеріалу. Зараз доступно дуже багато граматичних тем, записаних як відеоурок, які пояснюються вчителями. Це також стимулює учнів до уважного прослуховування і урізноманітнює діяльність на уроці. Після пояснення граматичного матеріалу таким чином, тобто через використання аудіоролика, дуже доцільним є організація постановки питань з метою виявлення незрозумілого.

Використання аудіо-відеоматеріалів на уроках з іноземної мови дозволяє постійно підтримувати в учнів жвавий інтерес до вивчення мови й уникнути тієї монотонності, що може іноді виникати на заняттях з усної практики за традиційною методикою, коли на вивчення однієї теми виділяється кілька занять, учням пропонується великий обсяг лексичного матеріалу (що може бути як перевагою, так і недоліком традиційного методу).

2 коментарі: